Πρωτότυπος/Αγγλικός τίτλος: Gambit
Η υπόθεση
Ο Harry Deane (Colin Firth) είναι ένας Λονδρέζος εκτιμητής έργων τέχνης που είναι υπεύθυνος της προσωπικής συλλογής του πάμπλουτου επιχειρηματία, Lionel Shahbandar (Alan Rickman). Με τη βοήθεια του Ταγματάρχη (Tom Courtenay), ενός εξαίρετου πλαστογράφου μεγάλων ζωγράφων, βάζει σε εφαρμογή το υπέρτατο σχέδιο εκδίκησης κι εξαπάτησης του αφεντικού του. Με τη βοήθεια της PJ Puznowski (Cameron Diaz), μιας Τεξανής καουμπόισας, θα αποπειραθεί να πουλήσει στον Shahbandar έναν πλαστό, σπάνιο πίνακα του Monet, έναντι 11.000.000 δολαρίων. Τα πάντα είναι οργανωμένα μέχρι και την τελευταία λεπτομέρεια στο μυαλό του Harry. Τι γίνεται όμως όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως τα έχει σχεδιάσει;
Η κριτική
Οι "Εντιμότατοι απατεώνες" είναι η νέα ταινία των Αδελφών Coen, της οποίας την σκηνοθεσία έχει αναλάβει ο Michael Hoffman. Η κεντρική ιδέα της ιστορίας, βασίζεται στην ομώνυμη, ως προς τον αγγλικό της τίτλο, ταινία "Η κλέφτρα" του 1966, η οποία ήταν ένα κράμα κωμωδίας και ταινίας μυστηρίου. Παρόλα αυτά, όμως, η συγκεκριμένη εκδοχή των Αδελφών Coen, πολύ λίγο μοιάζει στην πρωτότυπη κι ανήκει αποκλειστικά στο είδος της κωμωδίας.
Αν κι η συγκεκριμένη ταινία, συγκριτικά με αυτή του 1966, υστερεί κατά πολύ σε ερμηνείες κι ατμόσφαιρα, καθώς έχει προσαρμοστεί στα τωρινά αμερικάνικα πρότυπα, που θέλουν τις κωμωδίες να μπαίνουν σ' ένα συγκεκριμένο καλούπι, καταφέρνει να διατηρήσει την βασική πρωτοτυπία της αρχικής, χωρίς όμως να την αντιγράφει και χωρίς να παραλείπει παραλλαγές όλων των πετυχημένων χαρακτήρων και σκηνών αυτής. Με άλλα λόγια μπορεί να μην μιλάμε για ένα αριστούργημα, αλλά η κεντρική ιδέα της κι οι προσαρμογές που έχουν γίνει, την κατατάσσουν στις καλές κι ευχάριστες ταινίες της κατηγορίας της.
Για να συνοψίσω τις διαφορές με την πρωτότυπη, ο Harry Dean, εδώ, δεν είναι ένας εύπορος Βρετανός ευγενής, αλλά ένας φτωχός, και φαινομενικά άβουλος, εκτιμητής έργων τέχνης, ο οποίος βρίσκεται στην δούλεψη του Shahbandar. Επίσης, ο Ταγματάρχης, έχει αναλάβει ν' αντικαταστήσει τον Emile κι η ορφανή Nicole απ' το Hong Kong, έχει αντικατασταθεί από την πανέμορφη PJ Puznowski απ' το Texas. Παράλληλα, το ζητούμενο εδώ δεν είναι κάποια κλοπή, αλλά η εξαπάτηση του θύματος και δεν υπάρχει ουδεμία σχέση ανάμεσα στην PJ και τον Shahbandar.
Τέλος, ενώ στην πρώτη το επίμαχο αντικείμενο ήταν ένα κινέζικο γλυπτό, εδώ είναι ένας πίνακας. Υπάρχει όμως και μια μικρή σκηνή, στην οποία αναπαριστάται η κλοπή ενός βάζου Ming, που φέρνει στο μυαλό την κλοπή της προτομής, στην ταινία του 1966. Ο αραβικός κόσμος των βαθύπλουτων επιχειρηματιών, έχει αντικατασταθεί, εν μέρει, από μια ομάδα σχιστομάτηδων επενδυτών κι η τελική ανατροπή, είναι αδύνατον να προβλεφθεί ακόμα κι από αυτούς που έχουν παρακολουθήσει την παλαιότερη.
Σαν υπόθεση τώρα, καλούμαστε να παρακολουθήσουμε την ζωή ενός πολύ ικανού ανθρώπου, ο οποίος όμως δεν έχει το θάρρος να διεκδικήσει αυτά που του πρέπουν και συνεχώς απειλείται να χάσει κι αυτά τα λίγα που έχει αποκτήσει. Έτσι λοιπόν, με την βοήθεια του φίλου του, σκαρφίζεται το τέλειο σχέδιο εξαπάτησης, το οποίο όμως, δεν εξελίσσεται όπως θα περίμενε. Σ' αυτή την σάτιρα που του ετοιμάζει η πραγματικότητα, ο Harry θα βρεθεί χτυπημένος, ταπεινωμένος, απολυμένος, καταχρεωμένος κι ημίγυμνος να προσπαθεί να διεκδικήσει την αξιοπρέπειά του, μέσα από μια θύελλα κωμικών περιστατικών.
Από σκηνοθετικής πλευράς, η ταινία είναι λίγο-πολύ αναμενόμενη. Όπως επίσης κι οι ερμηνείες των ηθοποιών, δεν είναι ούτε κακές, ούτε καλές, είναι ανάλογες μιας καλής κωμικής ταινίας. Το σενάριο, επίσης, κρατά την αρχική του ευστροφία, έχοντας προσαρμοστεί κατάλληλα στα σημερινά δεδομένα. Μπορεί οι Αδελφοί Coen, για κάποιους, να έχουν ξεπέσει παρουσιάζοντας ένα έργο της σειράς, όμως, προσωπικά θεωρώ ότι αξίζει κάποιος να τους βγάλει το καπέλο που έχουν κάνει μια όμορφη προσαρμογή ενός υπέροχου έργου, χωρίς να καταστρέφουν αυτό ή το όνομά τους.
Με άλλα λόγια, αν θέλετε να δείτε μια έξυπνη κι ευχάριστη αμερικάνικη κωμωδία, με κάποια ανεκτά σεξουαλικά αστεία, προτιμήστε την. Έχει τις ανατροπές και τις ατάκες της κι είναι αρκετά καλά δουλεμένη συγκριτικά με ανάλογες ταινίες. Μπορεί να μην είναι το θαύμα των φετινών Χριστουγέννων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι μια εξαιρετική κωμωδία.
Αν κι η συγκεκριμένη ταινία, συγκριτικά με αυτή του 1966, υστερεί κατά πολύ σε ερμηνείες κι ατμόσφαιρα, καθώς έχει προσαρμοστεί στα τωρινά αμερικάνικα πρότυπα, που θέλουν τις κωμωδίες να μπαίνουν σ' ένα συγκεκριμένο καλούπι, καταφέρνει να διατηρήσει την βασική πρωτοτυπία της αρχικής, χωρίς όμως να την αντιγράφει και χωρίς να παραλείπει παραλλαγές όλων των πετυχημένων χαρακτήρων και σκηνών αυτής. Με άλλα λόγια μπορεί να μην μιλάμε για ένα αριστούργημα, αλλά η κεντρική ιδέα της κι οι προσαρμογές που έχουν γίνει, την κατατάσσουν στις καλές κι ευχάριστες ταινίες της κατηγορίας της.
Για να συνοψίσω τις διαφορές με την πρωτότυπη, ο Harry Dean, εδώ, δεν είναι ένας εύπορος Βρετανός ευγενής, αλλά ένας φτωχός, και φαινομενικά άβουλος, εκτιμητής έργων τέχνης, ο οποίος βρίσκεται στην δούλεψη του Shahbandar. Επίσης, ο Ταγματάρχης, έχει αναλάβει ν' αντικαταστήσει τον Emile κι η ορφανή Nicole απ' το Hong Kong, έχει αντικατασταθεί από την πανέμορφη PJ Puznowski απ' το Texas. Παράλληλα, το ζητούμενο εδώ δεν είναι κάποια κλοπή, αλλά η εξαπάτηση του θύματος και δεν υπάρχει ουδεμία σχέση ανάμεσα στην PJ και τον Shahbandar.
Τέλος, ενώ στην πρώτη το επίμαχο αντικείμενο ήταν ένα κινέζικο γλυπτό, εδώ είναι ένας πίνακας. Υπάρχει όμως και μια μικρή σκηνή, στην οποία αναπαριστάται η κλοπή ενός βάζου Ming, που φέρνει στο μυαλό την κλοπή της προτομής, στην ταινία του 1966. Ο αραβικός κόσμος των βαθύπλουτων επιχειρηματιών, έχει αντικατασταθεί, εν μέρει, από μια ομάδα σχιστομάτηδων επενδυτών κι η τελική ανατροπή, είναι αδύνατον να προβλεφθεί ακόμα κι από αυτούς που έχουν παρακολουθήσει την παλαιότερη.
Σαν υπόθεση τώρα, καλούμαστε να παρακολουθήσουμε την ζωή ενός πολύ ικανού ανθρώπου, ο οποίος όμως δεν έχει το θάρρος να διεκδικήσει αυτά που του πρέπουν και συνεχώς απειλείται να χάσει κι αυτά τα λίγα που έχει αποκτήσει. Έτσι λοιπόν, με την βοήθεια του φίλου του, σκαρφίζεται το τέλειο σχέδιο εξαπάτησης, το οποίο όμως, δεν εξελίσσεται όπως θα περίμενε. Σ' αυτή την σάτιρα που του ετοιμάζει η πραγματικότητα, ο Harry θα βρεθεί χτυπημένος, ταπεινωμένος, απολυμένος, καταχρεωμένος κι ημίγυμνος να προσπαθεί να διεκδικήσει την αξιοπρέπειά του, μέσα από μια θύελλα κωμικών περιστατικών.
Από σκηνοθετικής πλευράς, η ταινία είναι λίγο-πολύ αναμενόμενη. Όπως επίσης κι οι ερμηνείες των ηθοποιών, δεν είναι ούτε κακές, ούτε καλές, είναι ανάλογες μιας καλής κωμικής ταινίας. Το σενάριο, επίσης, κρατά την αρχική του ευστροφία, έχοντας προσαρμοστεί κατάλληλα στα σημερινά δεδομένα. Μπορεί οι Αδελφοί Coen, για κάποιους, να έχουν ξεπέσει παρουσιάζοντας ένα έργο της σειράς, όμως, προσωπικά θεωρώ ότι αξίζει κάποιος να τους βγάλει το καπέλο που έχουν κάνει μια όμορφη προσαρμογή ενός υπέροχου έργου, χωρίς να καταστρέφουν αυτό ή το όνομά τους.
Με άλλα λόγια, αν θέλετε να δείτε μια έξυπνη κι ευχάριστη αμερικάνικη κωμωδία, με κάποια ανεκτά σεξουαλικά αστεία, προτιμήστε την. Έχει τις ανατροπές και τις ατάκες της κι είναι αρκετά καλά δουλεμένη συγκριτικά με ανάλογες ταινίες. Μπορεί να μην είναι το θαύμα των φετινών Χριστουγέννων, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι μια εξαιρετική κωμωδία.
Βαθμολογία: 3/5
Τα σχετικά
Αμερικάνικη κωμωδία του 2012, σε σενάριο των Ethan Coen και
Joel Coen και σκηνοθεσία του Michael Hoffman, διάρκειας 89 λεπτών, με βασικούς πρωταγωνιστές, τους Colin Firth, Cameron Diaz, Alan Rickman, Tom Courtenay και Stanley Tucci.
Οι σύνδεσμοι
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου