Πρωτότυπος τίτλος: Chaharshanbe-soori
Αγγλικός τίτλος: Fireworks Wednesday
Η υπόθεση
Η Roohi (Taraneh Alidoosti) προσπαθώντας να μαζέψει χρήματα για τον επερχόμενο γάμο της, θα πάει ως οικιακή βοηθός στο σπίτι ενός ζευγαριού που, όντας χρόνια παντρεμένοι, έχει τα δικά του προβλήματα. Η σύζυγος υποψιάζεται ότι ο άντρας της την απατά με την γειτόνισσα και χρησιμοποιεί την Roohi ως δόλωμα, για ν' ανακαλύψει την αλήθεια.
Η κριτική
Το "Πυροτεχνήματα την Τετάρτη" είναι η κατά έξι χρόνια παλαιότερη ταινία του Asghar Farhadi, του πρώτου Ιρανού σκηνοθέτη που κέρδισε ποτέ Oscar, με την υποψηφιότητα της ταινίας του "Ένας χωρισμός".
Πιστός στα χνάρια του ιρανικού κινηματογράφου της λιτότητας και της καθημερινότητας, ο Farhadi, γι' ακόμα μια φορά, παρουσιάζει στο κοινό ένα καθημερινό δράμα μυστηρίου και το κερδίζει με την απλότητα των διαλόγων του και τον τρόπο με τον οποίο ο σκηνοθέτης ξετυλίγει το νήμα της υπόθεσης.
Στην ταινία, ο θεατής θα ακολουθήσει την Roohi, μια μέλλουσα νύφη, στο σπίτι ενός ζευγαριού, του οποίου ο γάμος μοιάζει να έχει φτάσει στο τέλος του. Η αντίθεση αυτή, σίγουρα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη. Αφενός η Roohi, θα πρέπει να παίξει τον ρόλο της, για να βρει το ζευγάρι τον δρόμο του, αφετέρου και το ίδιο το ζευγάρι, θα παίξει το ρόλο του, για να συνειδητοποιήσει η Roohi τι εστί "έγγαμος βίος".
Θυμίζοντας αρκετά στα θέματά του τον οσκαρικό "Ένα χωρισμό", το "Πυροτεχνήματα την Τετάρτη" πιθανώς να ωθήσει τον θεατή να μπει σε μια διαδικασία σύγκρισης των δυο αυτών ταινιών, από την οποία, φυσικά, ο "Ένας χωρισμός" βγαίνει κερδισμένος, καθώς είναι μια, κατά 5 χρόνια, ωριμότερη προσέγγιση, του δημιουργού, πάνω στο θέμα του γάμου.
Παρόλα αυτά, όμως, το "Πυροτεχνήματα την Τετάρτη" είναι μια πανέμορφη ταινία, ίσως περισσότερο τεχνική και με λιγότερα νοήματα, που φέρει, όμως την υπογραφή του Farhadi και το χαρακτηριστικό των ταινιών του. Και σε αυτήν την ταινία του, στον θεατή, παρουσιάζεται πρώτα το κυρίως θέμα και σιγά-σιγά προστίθενται οι λίθοι που θα χτίσουν την ιστορία, θα εντείνουν την αγωνία και την περιέργειά του ν' ανακαλύψει την αλήθεια, να παρακολουθήσει την εξέλιξη της πλοκής, αλλά και των ίδιων των ηρώων αυτής.
Τρία χρόνια πριν γυριστεί το "Τι απέγινε η Έλι", ο σκηνοθέτης κάνει εμφανές, γι' ακόμα μια φορά, με αυτή του την ταινία ότι δεν έφτασε τυχαία στα Oscar. Βλέποντας κανείς τις ταινίες του, συνειδητοποιεί ότι το καθημερινό και το απλό, μπορούν με την κατάλληλη επεξεργασία να αποκτήσουν εξαιρετικό ενδιαφέρον, αρκεί να βρει κανείς τον σωστό τρόπο.
Οφείλω, δε, να ομολογήσω ότι αν δεν είχα παρακολουθήσει πρώτα τις δυο επόμενες, αριστοτεχνικές ταινίες του δημιουργού, δεν θα μπορούσα με κανέναν τρόπο να πω γι' αυτήν εδώ, ότι ακόμα "ψάχνεται". Δυστυχώς, όμως, ως χώρα έχουμε την ατυχία να την δούμε ετεροχρονισμένα, κάτι το οποίο σημαίνει ότι η ταινία σίγουρα θα αρέσει, ίσως όμως όχι στον βαθμό που θα άρεσε αν δεν είχαν προηγηθεί οι δυο μεταγενέστερές της.
Ο φυσικός τρόπος παιξίματος των ηθοποιών, χαρακτηριστικό των ταινιών του Farhadi, αλλά και γενικότερα των Ιρανών ηθοποιών, προσδίδει ακόμα περισσότερο ρεαλισμό στην ταινία, στοιχείο που γι' ακόμα μια φορά, κάνει τον θεατή να εκτιμήσει αυτό το κινηματογραφικό είδος για την ειλικρίνεια την οποία διαθέτει.
Όπως κι οι υπόλοιπες ταινίες του Asghar Farhadi, προτείνεται σε όλους τους σινεφίλ που μαγεύονται από τον ιδιαίτερο τρόπο αφήγησης του ιρανικού κινηματογράφου, αλλά και σε όσους είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν κάποια άλλη ταινία του, έχοντας αποκομίσει ένα γλυκό συναίσθημα από αυτήν.
Βαθμολογία: 3,5/5
Τα σχετικά
Ιρανικό δράμα του 2006, σε σενάριο των Asghar Farhadi και
Mani Haghighi και σκηνοθεσία του Asghar Farhadi, διάρκειας 102 λεπτών, με βασικούς πρωταγωνιστές, τους Taraneh Alidoosti, Hediyeh Tehrani, Hamid Farokhnezhad και Pantea Bahram.
Οι σύνδεσμοι